خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

رویا های منفی

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶ ب.ظ

چرا خیال پردازی هایی را دوست داریم که برای ما درد آور است؟

وقتی به خیال پردازی فکر می کنیم ، می خواهیم جنبه دلپذیرتر آن را به تصویر بکشیم.

سناریوهای پر از شهرت و شکوه ، ماجراهای مهیج یا عاشقانه های پرشور از این منظر درک اینکه چرا خیال پردازی ناسازگار اینقدر اعتیاد آور است کار سختی نیست با این حال یک جنبه خاص در مورد MD وجود دارد که اغلب در مورد آن صحبت نمی شود رویاهای منفی

رویاهای منفی دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند - تخیلاتی با لبه تاریک ممکن است شامل خشونت ، سواستفاده ، وحشت ، خیانت و... بسیاری از خیال پردازان ناسازگار با تجربه رویا های منفی احساس ناراحتی می کنند اما چرا ما از این خیالات لذت می بریم؟ این رویاهای روزانه به چه معناست و آیا برای ما ناسالم هستند؟

داستان پشت رویاهای منفی چیست؟

در بین مبتلایان به MD ، رویاهای منفی بسیار زیاد است. در حقیقت ، خشونت ، قدرت ، کنترل و زندان برخی از موضوعات اصلی مرتبط با خیال پردازی ناسازگار است. جالب تر اینکه این پدیده اسم دارد. یک مطالعه در سال 2016 در مورد خیال پردازی ناسازگار این ویژگی را مازوخیسم خوش خیم یا لذت جویی معکوس تشخیص داده است این مفاهیم به لذت بردن از تجربیات دردناک اشاره دارند اما در محدوده یک محیط امن است. اما این فقط به رویاهای روز محدود نمی شود. ما می توانیم مازوخیسم خوش خیم را در زمینه های دیگر نیز تجربه کنیم به همین دلیل بسیاری از مردم غذاهای پرادویه ، فیلم های ترسناک ، رمان های غم انگیز و مجموعه ای از تجربیات منفی دیگر را دوست دارند.

پاول روزین روانشناسی که این اصطلاح را اختراع کرده است معتقد است مازوخیسم خوش خیم به ما این امکان را می دهد که احساس کنیم بر بدن خود تسلط و کنترل کاملی داریم علاوه بر این ، بسیاری از ما افراد جویای احساس هستیم یا افرادی که فعالانه به دنبال تجربیات حسی هستند تحریک جسمی که این احساسات منفی ایجاد می کنند می تواند احساس لذت غیرمعمولی ایجاد کند.

بنابراین ما می دانیم که لذت بردن از درد غیر معمول نیست اما این چگونه با آنچه در مورد خیال پردازی ناسازگار می دانیم ارتباط دارد؟ چرا از رویاهای منفی لذت می بریم؟

در اینجا فقط چند دلیل وجود دارد که چرا خیال پردازان ناسازگار آنها را جذاب می دانن

آنها خیال پردازی را جالب تر می کنند.

تصور یک جهان کامل که هیچ مشکلی پیش نمی آید  بسیار زود کسل کننده می شود از این گذشته ، چه داستانی بدون درگیری وجود دارد؟ افزودن مضامین تاریک می تواند سرعت خوبی را در زندگی رویایی ما ایجاد کند.

آنها به ما اجازه می دهند تجربیات جدیدی داشته باشیم.

بسیاری از خیال پردازان ناسازگار تجربیات هیجان انگیز را می خواهند - با این وجود می توانند در مواجهه با خطرات مردد باشند یک راه حل آسان میتوانید با خیالپردازی درباره آنها به احساس هیجان دست پیدا کنید بدون هیچگونه خطری!

آنها در بیان احساسات به ما کمک می کنند.

در زندگی واقعی ، ما همیشه فرصتی برای بیان احساس واقعی خود نداریم. حتی بعضی اوقات از این احساسات درونی آگاه نیستیم برای دور زدن این مسئله ما احساسات خود را روی رویاهای روزمره خود قرار می دهیم و سناریوهایی ایجاد می کنیم که هر آنچه را که ممکن است در دنیای واقعی احساس کنیم منعکس می کند.

آیا رویاهای منفی ناسالم هستند؟ آیا باید از رویاهای منفی پرهیز کنیم؟

این به احساس شما نسبت به آنها بستگی دارد. از یک طرف آنها توانایی داشتن یک تجربه عالی یادگیری را دارند آنها به من کمک کرده اند تا تجربیات منحصر به فردی را تجربه کنم و با احساساتی که نمی دانستم داشته ام تماس بگیرم من با داشتن این نوع خیال پردازی چیزهای زیادی در مورد خود آموخته ام با این حال یک نقطه ضعف نیز وجود دارد مانند هر جنبه دیگر از رویاپردازی ناسازگار ، این تخیلات منفی نیز می توانند بسیار اعتیاد آور شوند حتی بعضی اوقات می توانند روحیه شما را تحت تأثیر قرار دهند بدون اینکه حتی خودتان متوجه شوید بسیاری از اوقات احساس ناراحتی کرده ام - با این حال وقتی برای ریشه یابی منبع وقت می گذاشتم ، همیشه با خیال پردازی غم انگیزی که در بعضی از روزها داشتم مرتبط بود.

فکر می کنم اگر فردی مستعد افسردگی باشید ممکن است کمی خطرناک باشد. بعضی اوقات این خیالات می توانند علائم شما را سخت تر کنند فرار از افسردگی در شرایط عادی آسان نیست ، اما وقتی در مورد چیزهایی خیال پردازی می کنید که می توانند این احساسات را تحریک کنند این فقط به آتش می افزاید و خلاص شدن از شر آنها به آسانی امکان پذیر نیست.

در پایان روز رویاهای منفی یک شمشیر دو لبه است اگر تصمیم دارید با آنها سرگرم شوید باید از خطرات آگاه باشید و آماده عواقب آن باشید.

چگونه می توان رویاهای منفی را کنترل کرد؟

اگرچه رویاهای تاریک همیشه چیز بدی نیستند ، اما اگر یاد نگیرید چگونه کنترلش کنید ، می توانند به یک عادت ناسالم تبدیل شوند در اینجا 4 نکته وجود دارد که توصیه می کنم برای جلوگیری از آن استفاده کنید.

1) در رویاهای خود معنی پیدا کنید.

رویاهای منفی می توانند به شما در رسیدن به رشد شخصی کمک کنند. بهترین راه برای رسیدن به این هدف ، تجزیه و تحلیل رویاهای روزانه است. می توانید با نوشتن جزئیات رویای خود در یک دفتر شروع کنید. نمادها یا مضامین تکراری را یادداشت کنید این ها می تواند سرنخ از هرگونه احساس در ذهن ناخودآگاه شما که ممکن است از آن آگاهی نداشته باشید ، باشد به طور کلی تعبیر رویاهایتان می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به شما در حل مسائل و تبدیل شدن به شخص بسیار قوی تری باشد.

2) رویاهایی هدفمند ایجاد کنید.

اگر می خواهید رویاهای منفی را تجربه کنید قصدی خاص را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، هدف شما ممکن است پرداختن به احساساتی باشد که اخیراً شما را آزار داده است ، مانند عصبانیت یا ناامیدی سپس می توانید سناریویی ایجاد کنید که حول این احساسات بچرخد به یاد داشته باشید که هدف این است که سعی کنید با این احساسات منفی کنار بیایید و از آنها گذز کنید ، نه صرفاً برای بازآفرینی تجربه منفی.

3) از احساسات خود آگاه باشید.

من می دانم که این یک چیز ساده برای یک خیال پرداز ناسازگار نیست ، اما مهارت مهار آن مهم است. در هر زمان سعی کنید از وضعیت احساسی خود آگاه باشید مراقب هرگونه تغییر و تحول غیرمعمول در روحیه خود باشید اگر احساس اضطراب ، عصبانیت یا افسردگی دارید افکار خود را به چیزی مثبت تغییر دهید یا از خیال پردازی فاصله بگیرید.

4) با یک پایان مثبت آنها را تمام کنید.

یک اشتباه بزرگ که در گذشته مرتکب شده ام پایان دادن به خیال بافی است در حالی که در وسط یک سناریوی تاریک است بسیاری از اوقات ، این مسئله من را درگیر احساسات منفی کرده است یک ترفند مفید که من برای جلوگیری از این مشکل آموخته ام این است که به رویاهای تاریک خود چرخش مثبتی بدهم. شاید بعد از اینکه شخصیت هایتان به نوعی تراژدی را پشت سر گذاشتند ، راهی برای پاکسازی پیدا کنید. شاید حتی بتوانید راهی برای پیروزی در برابر شرایط منفی به آنها بدهید این به شما کمک می کند هرگونه احساسات منفی را تحت کنترل داشته باشید.

نتیجه گیری

همه افراد رویاهای منفی را تجربه نمی کنند اما اگر آن را تجربه می کنید شما تنها نیستید و البته طبیعی است که از آنها لذت ببرید ، اما مراقب کیفیت اعتیاد آور آنها باشید. اطمینان حاصل کنید که شما رویاهای روز خود را کنترل می کنید ، نه اینکه رویا های روزانه شما را کنترل کنند اگر مشاهده کردید که به شما احساس بدخلقی یا افسردگی می دهند باید دفعات صرف با آنها را محدود کنید ما می توانیم چیزهای زیادی را از این نوع خیال پردازی ها یاد بگیریم با تجربه آنها ، به خودمان فرصت می دهیم تا جنبه دیگری از شخصیت خود را کشف کنیم.

آیا از رویاهای منفی لذت می برید چرا؟ در صورت تمایل می توانید نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

 

منبع: https://thedreamingplace.com/

  • َAdmin

نظرات  (۱)

سلام متشکرم از مطالب خوبتون .کاش این اختلال هم مثل اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی و سایر اختلالات مغزی بهش توجه بشه این مطالب من رو از مرگی که در انتظارم بود نجات دادند. من با روزانه خیالپردازی کردن و فکر کردن به مرگ خودم (یه مدت این قضیه مثل دیدن فیلم ترسناک یه جور ارضای روحی برای من شده بود و فکر میکردم حالم رو بهتر کرده!) به نقطه تاریکی از زندگی رسیده بودم و با ساخت سناریوی مرگ خودم به این فکر میکردم که چه کسی بیشتر در روز خاکسپاری من اشک میریزه یا اصلا کسی از مرگ من ناراحت میشه؟ و به خاطر کمبود اعتماد بنفس تصور کردم اصلا کسی ناراحت نمیشه و تلاش کردم خودکشی کنم (بطور خیلی جدی) در حالی که هیچکس از شرایط روحی من با خبر نبود و در حالی که شرایط مالی برای مراجعه به تراپیست و درمانگر نداشتم که از دردم بگم و حتی یکبار هم مراجعه کردم اما انقدر به هزینه مالی اون جلسه ام به درمانگر فکر کردم که کلا اختلال و مشکلاتم رو یادم رفت🤣 و احساس کردم اون یک جلسه هیچ سودی برام نداشت (هرچند میدونم هیچ کس هم با یک جلسه مراجعه تاثیر چندانی نمیگیره!!) اما مطالب خوب شما باعث شد متوجه بشم اونا یه سری حس کاذب بودن که از شرایط بد روحی و افسردگی نشأت گرفته بودن

واقعا خیلی خیلی ممنونم

پیروز باشید✌

پاسخ:
دوست عزیز حتما اگر تونستین به روانپزشک مراجعه کنید شاید نیاز باشه دارو مصرف کنید ... هزینه هاش هم واقعا زیاد نیست مثل روانشناس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی