خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

وقتی خیالپردازی برایم عادی شد...

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۲:۵۴ ق.ظ

نویسنده: زهرا

من در حال حاضر 17 سالمه و دانش آموز پایه یازدهم هستم. من حدودا سه ساله که دچار MD شدم. اما چجوری متوجه شدم که MD گرفتم شاید این مطلب کمکتون کنه متوجه بشین آیا واقعا MD دارین یا نه؟

من کلا تو بچگی خیلی دختر تنها و خیال پردازی بودم همیشه توی رویاهام داستان می ساختم این خیالپردازی ها با بزرگتر شدنم کمتر شد و بیشتر هم جنبه ی زندگی آینده ام رو داشت همیشه دانش آموز خوب و فعالی بودم و درس هام عالی بود.  خیال پردازی می کردم اما قدرت کنترل خودم رو داشتم هر وقت می خواستم خیال پردازی می کردم و هر وقت هم نمی خواستم نه اما از پایه نهم شرایط عوض شد میل به خیال پردازیم بیشتر می شد و بیشتر از ترسیم اهدافم لذت می بردم. این اتفاق تقریبا یک هفته مونده به آزمون نمونه دولتی برام پیش اومد توی تابستون بیشتر شد حدودا از روزی نیم ساعت شروع شد و هر روز از روز قبلی بیشتر می شد اصلا متوجه اش نبودم فکر می کردم همون خیال پردازی عادیه.

 در سال دهم رسید به 5 ساعت در روز واقعا برام سخت بود نمی تونستم درس بخونم کم کم دوست داشتم راه برم و خیالپردازی کنم هی راه می رفتم به سختی نمره می گرفتم و این به من استرس وارد می کرد کرونا هم اومد که بدتر شد تا رسید به روزی 14 ساعت یعنی عملا تمام وقت مفید من برای انجام کار.

مثل اعتیاد بود برام لذت بخش بود.

پایه یازدهم (که الان هستم) خیلی عجیب شده اگه قبلا برام غیر قابل کنترل بود الان جوری شده اگر روزی خیال پردازی نکنم پریشونم و حالم خیلی بده. به خاطر نمراتم هم که افت کرده چند بار دبیرا باهام صحبت کردن یا زنگ زدن خونمون خب در تمام این سال ها تحصیل این اولین بار بود اینجوری می شد حس ناامیدی زیاد و باز برای آرامشم خیال پردازی بیشتر می کنم خودم می فهمیدم که دارم با دستای خودم زندگیمو نابود می کنم انقدر راه میرم که کمر و  پاها به شدت درد می کنه یک خط راست رو توی اتاقم می گیرم و همون رو طی می کنم.
من برای موضوع MD پیش روانشناس رفتم و اون حرف های جالبی بهم زد.

گفت چشمات رو ببند و فرض کن توی استخری و کلی توپ رنگی توی آب هست هی توپ ها رو پرت کن. چیکارمیشه؟ منم گفتم دوباره سریع تر برمی گردند گفت دقیقا مثل افکار  وقتی سعی می کنی فکر نکنی دقیقا افکار بیشتری به ذهنت میاد به خاطر همین بهم گفت لازم نیست افکارت رو از بین ببری فقط باید کنترلشون کنی.
روانشناسم یک مفهوم جالب بهم گفت. مفهومی به نام طرحواره های ذهنی اون وقتی از دوران کودکی من با خبر شد، گفت این افکارت حاصل رفتار دیگران در کودکیته.

حالا طرحواره چیه؟
طرحواره یا عامیانه اش تله های ذهنی، یک الگوی رفتاری برای ماست. همه ی انسان های دنیا طرحواره دارن اما بعضی از اون ها مخرب هستند. مثال بزنم : فرض کنید دختری که همش والدینش بهش دستور میدادن و نیازهاش رو نادیده می گرفتن این فرد وقتی بزرگ میشه فردی بسیار دلسوز و مهربان میشه و از حق خودش میگذره تا رضایت دیگران رو بدست بیاره این فرد دچار طرحواره اطاعت شده.
افراد وقتی دچار طرحواره میشن ممکن 3 کار انجام بدن : تسلیم ، فرار ، حمله

افراد ممکن تسلیم تله هاشون بشن و مثلا طبق مثالمون فقط به فکر نیاز دیگران باشند.

گاهی هم ممکن خودشون رو به بیخیالی بزنن و انکارش کنن که میشه فرار.

گاهی اوقات هم به طرحواره حمله میکنن یعنی باز از اینور بوم میوفتن.

مثلا کسی که طرحواره اطاعت داره ممکن فردی بسیار سرد بشه من خودم چندین طرحواره داشتم که با کمک روانشناسم اون ها رو شناسایی کردم. مثلا یکی از طرحواره هام  وابستگی بود. من در دنیای واقعی اصلا نمی تونم با دیگران روبه رو بشم حتی می ترسم تا سر کوچه تنها برم همیشه کابوسام این بوده که باید جایی باشم که خودم تنهام ...

من توی خیالپردازی هام همیشه یک دختر اتوکشیده و فوق العاده قدرتمند بودم کسی که همه ازش حساب می بردن و هرجا می خواست تنهایی میرفت در واقع من به تله ام حمله می کردم تو رویاهام گرچه روانشناسم خیلی توی روند درمان MDکمکم نکرد اما باعث شد ریشه ی خیال پردازیم رو پیدا کنم.
می تونید توی اینترنت بیشتر دربارش سرچ کنید. من یک کتاب فوق العاده بهتون معرفی می کنم حتما چه  MDدارین چه ندارین بخونیدش کمکتون می کنه زندگی رو بهبود ببخشین.
کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید اثر جفری یانگ

 جفری یانگ کسی بوده که نظریه طرحواره های ذهنی رو ارائه کرده و خودش در این کتاب از صفر تا صد تشخیص طرحواره و درمان رو میگه. خوبی این کتاب اینه که دکتر یانگ از تجارب واقعی بیمارانش در جای جای کتاب استفاده می کنه و شما بهتر می تونید متوجه منظورش بشین. این کتاب یک کتاب خودیاری هست پس خوتون می توتید با این کتاب طرحواره های ذهنی تون رو در مان کنید.

(اگر مخاطب برنامه کتاب باز باشید دکتر شکوری تو برنامه کتاب "زندگی خود را دوباره بیافرینید" رو کامل معرفی کردن – همچنین این کتاب در اپلیکیشن طاقچه هم موجوده میتونین از اونجا تهیه کنید.)

  • َAdmin

نظرات  (۲)

وای طرحواره دیگه چیه؟!

هیجان زده شدم، برم سرچ کنم ببینم چیه

  • فاطمه گودرزی
  • هی راه میری...راه میری اون قدر که از پا میوفتی و چشمت به ساعت میوفته میبینی چند ساعت گذشته و تو درگیر دنیای خودت بودی...

    فقط دلم میخواد اون بیشعوری که میگه این اختلال روانی نیست کیه؟! ایشاا.. به همین درد دچار بشن که بفهمن چقدر دردناک و وحشتناکه...

     میبینم که دارم خودم خودمو نابود میکنم اما نمیتونم کاری بکنم...خدایا خودت کمک کن

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی