خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

چرا خیالپردازی می کنیم؟

يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۳:۴۶ ب.ظ

ترجمه از سایت: https://thedreamingplace.com/

تا حالا از خودتون پرسیدین چرا خیالپردازی میکنم؟
اما این سوال دقیقا مثل اینکه از خودت بپرسی چرا نفس میکشم یا چرا میخوابم ما معمولا تصور میکنیم که خیالپردازی کاریه که فقط ما انجام میدیم و بقیه انجام نمیدن اما این فکر درست نیست و باید توش تجدید نظر کنیم
واقعا چقدر درباره خیالپردازی میدونیم؟ علت بیولوژیکی اون چیه؟ آیا این رویاها در ذهن ما صرفا یک محصول جانبی هستن یا اینکه ذهن ما هدف خاصی از بوجود آوردنشون داره؟
به عنوان خیالپردازان ناسازگار اینا سوالایی هست که باید بریم دنبال جوابشون از این گذشته خیالات ما هرجا و هر زمان همراه همیشگی ما بوده... خیالبافی بما احساس خوبی میده وقتی انجامش میدیم خوشحالیم و قتی نتونیم انجامش بدیم احساس ناامیدی میکنیم.

 

چرا باید خیالپردازی رو درک کنیم؟
تصور کنید کامپیوتر شما خراب شده میدونید خرابه چون صفحه روشن نمیشه و قت هایی هم که روشن میشه صداهای عجیب غریبی داره ترجیه میدین خودتون تعمیرش کنید اما تجربه این کار رو ندارید... شما تا حالا داخل کامپیوترتون رو ندیدین و نمیدونین هر قسمت چه کاری انجام میده یا اینکه چطوری میشه منبع مشکل رو پیدا کرد... شاید حدس بزنید و بتونین درستش کنین اما بدون داشتن حداقل دانش اساسی درباره کامپیوتر نه تنها درستش نمی کنین بلکه خراب ترش هم میکنین! 
تلاش برای درمان خیالپردازی ناسازگار دقیقا مثل درست کردن کامپیوتر میمونه 

میدونیم مشکل داریم اما قبل برطرف کردنش باید بدونیم حالت نرمال و سالم چطوریه. بدون داشتن مرجع حل مشکل خیلی سخت خواهد بود. 
با وجود اونچه که مردم عادی تصور میکنن خیالپردازی یک کار پیش پا افتاده نیست و مانند دیگر فرآیند های مغز ما در حفظ سلامت روان ما نقش داره. 

خیال‌پردازی دقیقا یعنی چی؟ 
خیالپردازی مثل خوابیدن به عنوان یک حالت هوشیاری تغییریافته شناخته میشه. 
وقتی خیالپردازی میکنیم محیط اطراف رو مسدود می کنیم و درون خودمون تمرکز میکنیم و وارد خیالی میشیم که ذهن ایجاد کرده این تخیلات میتونه چیزای معمولی باشه (فکر درباره اینکه ناهار چی بخورم) تا تصورات فوق العاده (داشتن یک ابرقدرت). محتوای رویاها میتونین خیلی واضح باشن و به ما امکان دیدن، شنیدن، لمس کردن،  بو و طعم دقیقا مانند دنیای حقیقی بدهند. 
رویاهای روزانه معمولا بازتاب افکار و احساسات درونی ما هستن. 
در اواخر دهه 1800 فروید روانکاو اتریشی گفت که رویاها از ذهن ناخودآگاه آغاز میشه (قسمت غیر قابل دسترسی مغز شامل افکار، احساسات، خاطرات، انگیزه های پنهانی) اون گفت ناخودآگاه رویاهایی را تولید میکند که عمیق ترین خواسته های هر فرد است این احساسات سرکوب شده به نماد هایی بدل میشود تا پذیرشش برای ذهن آسان تر شود. (مراجعه شود به پست تم های خیالپردازی) 

علم پشت خیالپردازی 
مانند هر عضوی در بدن مغز ما هرگز ساکن نیست در طول زندگی ما همیشه در حال رشد، ترمیم و تغییر است. ارتباطات پیچیده بین سلول های عصبی ما میتواند لحظه به لحظه تغییر کند این نوسانات روزمره همان چیزی است  که خیالات و رویا های ما را تعیین میکند.
وقتی به ذهنمون اجازه میدیم که سرگردان بشه و به عالم رویا و خیال بره در یکسری فرآیند ها مناطق خاصی از مغز ما فعال میشه اسم این فرآیند DMN مخفف Default Mode Network به فارسی میشه شبکه حالت پیش فرض هست. DMN با خیالپردازی ارتباط داره  البته وقتی درباره خود، دیگران، گذشته و آینده هم فکر میکنیم DMN فعال هست. 
اساسا هر وقت ذهن ما معطوف به حل مسئله یا تکمیل اون نباشه حالت DMN فعال میشه. 

 

دانشمندان با تحقیقات گسترده 5 دلیل برای خیالپردازی کشف کردن :

1) خیالات ما بما میگن که کی هستیم
اگر همیشه این سوال رو از خودتون میپرسین که من کی هستم فقط کافیه یک نگاه به رویاهاتون بندازین یکی از دلایلی که ما خیالبافی میکنیم اینکه خودمون رو بهتر بشناسیم. با خیالپردازی یاد میگیریم که چطور با تأمل در خصوصیات شخصیمون خودمون رو از دیگران متمایز کنیم از افکار و احساسات خود آگاه شیم. خیالپردازی به ما امکان دسترسی به خاطرات رو میده خواه مربوط به سالهای خیلی دور خواه اخیرا. 

 

 2) خیالپردازی باعث انعطاف عضلات حل مسئله میشه
 شدیدا درگیر حل یک مشکل هستید؟ دربارش خیالپردازی کنید وقتی ذهن شما وارد دنیای خیال میشود قسمت هایی از مغز که مربوط به پردازش پیچیده است فعال میشود و مغز ما قادر است تا اطلاعات خاصی را بیاد بیاورد که دسترسی به آنها در حالت نرمال دشوار است به این معنی که ما میتوانیم بینش فوق العاده ای در مورد مشکلات خود بدست آوریم و به راهکار های خلاقانه بیندیشیم. بنابراین دفعه بعد که میخواهید شغل خود را انتخاب کنید یا رشته دانشگاه انتخاب کنید از خیالپردازی استفاده کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید. 
 
 3) خیالپردازی به ما یک نگاه از بالا به پایین نسبت به مسائل میده 
رویا های روزانه به شما کمک میکند از چند زاویه به یک مسئله نگاه کنید این مهارت در زمینه های اجتماعی بسیار مفید است. 

 

4) خیالپردازی مسکنی است در شرایط دشوار
رویاپردازی توانایی عمیقی در رفع خستگی دارد دانشمندان در یک مطالعه دریافتند که 75% کارگران شاغل در مشاغل روزمره مانند نجات غریقان و رانندگان کامیون از خیالپردازی برای گذراندن روز استفاده میکنند. 
مردم همچنین برای کنار آمدن با تجربیات بد گذشته خیالپردازی میکنند. کودکان نیز اغلب برای رهایی از شرایط سخت از خیالپردازی استفاده میکنند. 

 

5) خیالپردازی نگاهی اجمالی از آینده به ما میدهد
آلبرت انیشتین : "تخیل همه چیز است. تخیل پیش نمایش جاذبه های آینده زندگی است." 
پروفسور کلینگر معتقد است مغز از رویاپردازی به عنوان نوعی مکانیسم تمرین برای پیشبینی وقایع آینده استفاده میکند به عبارت دیگر اگر در مدرسه یا محل کار شرایط دشواری دارید تصور نتایج احتمالی میتواند به شما کمک کند که برای اتفاقات غیرمنتظره آینده آمادگی داشته باشید. 


نتیجه گیری
رویاهای روزانه نقش مهمی در سالم نگه داشتن ذهن ما دارند اما هنوز بخش هایی وجود دارد که اطلاعات و درکی از آنها نداریم.
 به عنوان یک خیالپرداز ناسازگار میتونم بگم گاهی اوقات خیالپردازی خیلی میتونه ناامید کننده باشه و خیلی مهمه که هرگز خیالاتمون رو دست کم نگیریم همونجور که به تازگی کشف شده خیالپردازی اصلا تلف کردن وقت نیست  در اصل ارزشش از اون چیزی که ما فکر میکنیم خیلی بیشتر هم هست.

البته همیشه یادمون باشه خیالپردازی در حدی که به زندگی ما صدمه نزنه خوبه اگر بیش از حد باشه میشه مریضی. 

______________________________________________________________________________________

 

 

  • َAdmin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی