خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

خیالپردازی ناسازگار

مبارزه با خیالپردازی ناسازگار

ترجمه از سایت: https://thedreamingplace.com/

ممکن است ندانید اما مدیتیشن می تواند برای درمان رویاپردازی ناسازگار مفید باشد.

همه ما می دانیم که گذراندن روز بدون حواس پرتی چقدر سخت است. به همین دلیل یافتن راه هایی برای بهبود تمرکز برای ما بسیار مهم است. این جایی است که مراقبه وارد می شود. با قرار دادن آن در سبک زندگی روزمره ، می توانید به خیال پردازی ناسازگار خود کمک کنید - و روز خود را کمی پربارتر کنید.

مدیتیشن چیست؟

به طور معمول وقتی به مراقبه فکر می کنیم ، یک عارف روحانی را به تنهایی در کوه و در فکر اسرار جهان می بینیم. یا ، ما آن را یک مهارت پیشرفته می دانیم که فقط برای روشن ضمیر ترین انسان هاست.

با این حال ، مراقبه بسیار مرموزتر از آن است که به نظر می رسد. در هسته اصلی آن ، هدایت افکار ما برای دستیابی به هدفی خاص است شامل رشد معنوی ، آرامش ، خوداندیشی و موارد دیگر باشد. در مراقبه ، ذهن خود را از بهم ریختگی ذهنی پاک می کنیم تا به حالت منحصر به فرد هوشیاری برسیم. این امر به ما بینش و خرد جدیدی می دهد که می توانیم در زندگی خود استفاده کنیم.

تاریخ مدیتیشن از ابتدای تاریخ بشر ثبت شده (و احتمالاً حتی زودتر از آن) چندین هزاره است. اگرچه مورخان ریشه اولیه آن را هند و نپال می دانند ، امروزه ، مردم در سراسر جهان با زمینه های مختلف فرهنگی ، ارزش این عمل را می دانند.

نحوه استفاده افراد از مراقبه می تواند متفاوت باشد. بسیاری از تمرین کنندگان از عناصر آیینی مانند بخور ، کاسه آواز ، و مهره ها استفاده می کنند. در سنت های هندو و بودایی همچنین از مانتراها ، کلمات تکراری یا اصواتی استفاده می شود که حالت مراقبه را حفظ می کنند. در طول سال ها ، مردم آداب و رسوم منحصر به فرد خود را اضافه کرده اند ، و این روش های جدید مدیتیشن را برای همه قابل دسترسی تر می کند.

چگونه می توانیم از مراقبه بهره مند شویم؟

اگرچه ما آن را با حوزه های روحی و معنوی مرتبط می دانیم ، اما مراقبه در سطح جسمی نیز بر ما تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان داده است که تفاوت چشمگیری در مغز کسانی که مرتباً مدیتیشن می کنند و کسانی که این کار را نمی کنند وجود دارد.

فواید مدیتیشن:

1) مدیتیشن می تواند ما را متفکر کند.

مدیتیشن می تواند تغییرات قابل توجهی در ساختار مغز ما ایجاد کند ، به طور قابل توجهی توانایی ما را در حفظ اطلاعات بهبود می بخشد. در یک مطالعه هاروارد ، محققان به افراد دستور دادند که تقریباً 30 دقیقه در روز مراقبه کنند. فقط پس از هشت هفته ، آنها ماده خاکستری بیشتری در هیپوکامپ داشتند (بخشی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است.)

2) به ما کمک می کند تا با احساسات خود در ارتباط باشیم.

مطالعات همچنین به چگونگی تغییر آمیگدال (بخشی از دستگاه لیمبیک مغز که مرکز احساسات مغز است) در طی مراقبه اشاره دارد. اسکن مغزی که روی افرادی که مدیتیشن انجام می دهند انجام شده است ، کاهش ماده خاکستری آمیگدال را نشان می دهد که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. اما این همه ماجرا نبود. شرکت کنندگان همچنین واکنش عاطفی قوی تری را نسبت به رنج انسان تجربه کردند و همدل تر از قبل مراقبه بودند. جالب ترین نکته این است که این تغییرات تأثیر طولانی مدتی داشتند و حتی پس از مدیتیشن نیز ادامه یافتند.

3) مراقبه می تواند ما را جوان تر کند.

باورش شاید سخت باشد ، اما درست است - مراقبه واقعاً می تواند زمان را به عقب را برگرداند. به طور معمول ، استرس تلومرها یا کلاهک های انتهایی DNA ما را کوتاه می کند. هرچه این تلومرها کوتاه تر باشند ، سریع تر علائم پیری را تجربه می کنیم اما مراقبه می تواند تلومرهای ما را طولانی کرده و سن ما را در سطح سلولی معکوس کند. یک مقاله حتی دریافت که بیماران مبتلا به آلزایمر تنها با 10 ساعت مدیتیشن از فواید زیادی بهره مند می شوند. طولی نمی کشد که می توانیم از مزایای آن بهره مند شویم. اگرچه بعید به نظر می رسد که مدیتیشن بتواند پیری را به طور کامل درمان کند ، اما می تواند آن را کند کند - و شاید حتی سال ها به زندگی ما بیفزاید.

4) مراقبه می تواند به درمان خیال پردازی ناسازگار کمک کند.

هر وقت خیال پردازی می کنیم ، خود را از محیط پیرامون جدا می کنیم. از بدن فیزیکی خود آگاهی نداریم ، به همین دلیل خیال بافی با عبارت رایج "سیر کردن در آسمان ها" همراه است.

در حالیکه خیالبافی گاه به گاه بی ضرر است ، اما بیش از حد می تواند ما را از واقعیت فیزیکی دور کند. در این حالت ، ما بیشتر مستعد احساس اضطراب و فراموشی هستیم. ما به راحتی حواس پرت می شویم ، دست و پا چلفتی می شویم و حتی گاهی سرگیجه را تجربه می کنیم. نیازی به گفتن نیست ، این وضعیتی نیست که بخواهیم برای مدت طولانی در آن بمانیم.

وقتی روزانه مدیتیشن می کنیم ، یاد می گیریم که خودمان را زمین گیر کنیم. به جای اینکه در جریان بی پایان افکارمان گم شویم ، از لحظه حال آگاهی پیدا می کنیم. جزئیات دنیای ما بسیار واضح تر می شود: هوای خنک که ریه های ما را پر می کند ، ریتم ضربان قلب ما ، جریان خون و غیره.

متخصصان این حالت را ذهن آگاهی می نامند. وقتی ذهن آگاهی را تمرین می کنیم ، کمتر احساس استرس می کنیم ، به این معنی که دیدگاه مثبت تری به زندگی خواهیم داشت. ما همچنین می توانیم رویاپردازی ناسازگار خود را کنترل و حتی درمان کنیم - این امکان را برای ما فراهم می کند تا تمرکز خود را در جایی که به آن تعلق داریم حفظ کنیم.

مدیتیشن چگونه به درمان MD  من کمک کرده است ؟

یکی از بزرگترین عوارض جانبی که من به عنوان یک رویاپرداز ناسازگار با آن کنار آمده ام ، بی خوابی است. به طور معمول ، خیالات من در هنگام عصر که آرام ترین حالت را دارم ، قویترین است. در گذشته می توانستم چنان درگیر رویاهای روزم شوم که هرگز به موقع به رختخواب نروم. گاهی اوقات آنقدر بد می شد که من تا سه صبح خوابم نمی برد!

آن وقت بود که فهمیدم باید درمانی پیدا کنم. من همیشه در مورد مدیتیشن چیزی شنیده بودم ، اما قبلاً زیاد به آن فکر نمی کردم. با این حال من می دانستم که باید جدی تر به آن بپردازم. بنابراین من آن را امتحان کردم و خودم را متعهد کردم که هر شب بیست دقیقه آن را تمرین کنم.

در ابتدا این کار بسیار مشکل بود اما من تسلیم نشدم با گذشت روزها ، کمی راحت تر شد. سرانجام ، دیدم که از آن لذت می برم. و از همه مهمتر ، نه تنها به من کمک کرد تا بدترین قسمت رویاپردازی ناسازگار خود را درمان کنم ، بلکه خواب بیشتری هم داشتم!

چگونه می توان مدیتیشن را شروع کرد؟

هر کسی می تواند مدیتیشن را انجام دهد ، صرف نظر از سن و سطح مهارت. با این حال ، ابتدا کمی آماده سازی لازم است.

برای بهترین نتیجه ، باید زمان و مکانی را انتخاب کنید که بتوانید بدون وقفه تنها باشید. بعضی از افراد ترجیح می دهند صبح اول وقت مدیتیشن کنند ، در حالی که دیگران این کار را قبل از خواب انجام می دهند.

هر وقت مراقبه می کنید ، اطمینان حاصل کنید که کاملاً راحت هستید. سعی کنید از پوشیدن لباس یا کمربند محدود کننده خودداری کنید و مکانی راحت برای نشستن انتخاب کنید. برخی از افراد هنگام مدیتیشن دراز کشیدن را ترجیح می دهند ، اگرچه ممکن است در وسط مراقبه به خواب بروند ، بنابراین این نکته را بخاطر داشته باشید.

اگر می خواهید خلاق باشید ، می توانید از عناصر دیگری مانند موسیقی آرامش بخش و بخور نیز استفاده کنید. آنها ابزار خوبی برای تنظیم روحیه هستند. فقط مطمئن شوید که هر چیزی که استفاده می کنید محرک رویاپردازی ناسازگار نباشد.

روش تنفس: Sama Vritti (تنفس برابر)

در اینجا یک تمرین ساده وجود دارد که به شما می آموزد چگونه تنفس خود را کنترل کنید. نه تنها به تمرکز و تسکین استرس کمک می کند ، بلکه برای مبتدیانی که کاملاً در مراقبه تازه کار هستند نیز مناسب است. این روش پایه ای برای بسیاری از مراقبه های دیگر است، بنابراین برای شروع مفید است.

شما می توانید در هر زمان و مکانی که انتخاب می کنید از این روش استفاده کنید ، به ویژه هنگامی که احساس اجبار به خیال بافی حس می کنید.

با بستن چشم شروع کنید. به کل بدن خود اجازه دهید آرام شود.

یک نفس عمیق بکشید ، از طریق بینی استشمام کنید به تعداد 5 مرتبه ، سپس به آرامی بازدم را تا تعداد 5 مرتبه انجام دهید.

گاهی اوقات ، ذهن متوجه افکار دیگری می شود - کاملاً طبیعی است. فقط ذهن خود را بر روی تنفس خود متمرکز کنید ، و افکار مانند شن و ماسه از بین می روند.

وقتی احساس آمادگی کردید ، تعداد نفس های خود را به شش برسانید و نفس های خود را تکرار کنید.

برای یک چالش بیشتر ، این روند را ادامه دهید و تعداد نفس ها را افزایش دهید تا در نهایت به ده برسید. اگر آماده نیستید نیازی به فشار آوردن نیستید - با سرعت خود بروید. این مدیتیشن را تا جایی که می خواهید ادامه دهید.

نتیجه گیری

وقتی نوبت به یافتن درمانی برای رویاپردازی ناسازگار می رسد ، مراقبه ابزاری عالی است. فقط ده دقیقه می تواند تغییر بزرگی در روز شما ایجاد کند. هر زمان که نیاز به تمرکز دارید ، قبل از مطالعه برای امتحان یا رفتن به محل کار ، از آن استفاده کنید.

از کم شروع کنید 5-10 دقیقه تمرین کنید ، سپس تا بیست و نیم ساعت و سپس یک ساعت کامل کار کنید.

اگر می توانید ، یک روال معمول را رعایت کنید. سعی کنید هر روز در همان ساعت مدیتیشن کنید تا به یک عادت تبدیل شود.

اگر در تمرکز مشکل دارید احساس بدی نکنید. هرچه بیشتر تمرین کنید ، راحت تر می شود.

از تجربه مراقبه های مختلف نترسید. مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می کنید (مهم نیست مراقبه درباره کنترل استرس باشه یا عشق به خود یا ذهن آگاهی)

مراقبه های هدایت شده (منظور مدیتیشن هایی که یک نفر صحبت میکنه) برای مبتدیان بسیار عالی است. تعداد زیادی از آنها را می توانید به صورت رایگان در castbox و youtube پیدا کنید.

2 تا کانال خوب مدیتیشن در اپ castbox هست اولی "مدیتیشن پادکست" و دومی "مدیتیشن دارما" میتونین ازشون استفاده کنین.

مهمتر از همه ، لذت ببرید! مراقبه نباید یک کار طاقت فرسا باشد. این وقتی است که شما به خود اختصاص میدهید - از آن نهایت استفاده را ببرید.

 

 

 

  • َAdmin

نظرات  (۲)

موقع مدیتیشن نباید به چیزی فکر کنیم؟

پاسخ:
بله موقع مراقبه نباید به چیزی فکر کنید و ذهن باید خالی باشه... البته بطور ناخودآگاه نمیتونین و ذهنتون منحرف خواهد شد ولی هیچ اشکالی نداره به مرور زمان و تمرین بیشتر کم کم قدرت تمرکزتون بیشتر خواهد شد. 

من از دوران ابتداییم خیلی خیلی اهل مدیتیشن بودم و  روزی حداقل یک ساعت مدیتیشن می کردم. و یادمه اون زمان با اینکه خیلی خیال پرداز بودم اما MD نداشتم ولی از زمانی که مدیتیشنم رو قطع کردم MD من شروع شد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی